
De gemeenteraadsverkiezingen liggen alweer even achter ons en inmiddels zijn de eerste nieuwe lokale coalities gevormd. Altijd een spannende periode, niet in de laatste plaats voor communicatieteams bij gemeenten. Welke accenten gaan verschuiven? Hoe kijken nieuwe bestuurders naar communicatie? En wat betekent dit voor je strategie?
Diverse gemeenten hebben ons benaderd met de vraag of wij ze de komende maanden kunnen helpen met het updaten van hun communicatie– of contentstrategie. Een nieuw coalitieakkoord is hier hét ideale moment: de prioriteiten voor de komende vier jaar zijn bepaald. Maar dit is slechts één perspectief waarmee jij jouw strategie opbouwt. Wij helpen je nadrukkelijk ook het perspectief van de samenleving mee te wegen om zo tot een gebalanceerde strategie te komen.
Dit is geen simpele rekensom of formule. Het zijn trajecten waarin we nauw optrekken met jouw team. Ook belangrijke stakeholders binnen de organisatie nemen we daarin mee. Enerzijds omdat dit je strategie kan verrijken, anderzijds om daarmee ook meteen het draagvlak intern te vergroten.
Naast draagvlak kijken we ook goed naar rollen, taken en overlegstructuren. Want een strategie op papier is leuk, als je deze iedere dag weer betekenis wil geven is daar meer voor nodig. Dat raakt jou, je team, maar ook de rest van de organisatie.
Denk bijvoorbeeld aan de bestuurders. Met een nieuwe bestuursperiode en een vers coalitieakkoord is dit hét moment om bestuurders zichtbaar te maken op social media. Door bestuurders actief te laten communiceren, draag je bij aan zijn of haar positionering en vergroot je vertrouwen en betrokkenheid. Tegelijk krijgt het communicatieteam er een extra kanaal bij om doelgroepen beter te bereiken.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Lees meer over onze social media analyse voor bestuurders.