Buzzzle klantcase - gemeente Geertruidenberg

Gemeente Geertruidenberg: social media strategie met aandacht voor college en bestuur

Gemeente Geertruidenberg wilde de volgende stap maken op social media, dus namen ze contact met ons op voor een contentstrategie. We zijn gestart met een social media scan, die de prestaties van de socials in kaart bracht en als nulmeting diende voor de strategie. We doken in verschillende bestuurlijke documenten en spraken een aantal sleutelpersonen in de organisatie om een beter beeld te krijgen van de ambities en prioriteiten van de gemeente. 

Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met een social media strategie in de vorm van het strategisch communicatieframe, om vast te leggen wat de bijdrage van social media is aan de ambities van de gemeente, en wat de verantwoordelijkheden van team communicatie daarin zijn.

Een uitkomst van de social media strategie was de noodzaak voor een contentstrategie, die in kaart brengt op wat voor manier inwoners en andere publieksgroepen het beste bereikt kunnen worden en op welke kanalen. In co-creatie met team communicatie hebben we deze contentstrategie gemaakt, waardoor zij veel meer het gevoel kregen dat de strategie aansluit bij hun dagelijkse praktijk. Om daar verder bij te ondersteunen, hebben we een workshop gegeven zodat team communicatie zelfstandig aan de slag kan met de contentstrategie.

Een contentstrategie heeft impact op de hele organisatie, omdat de manier waarop je communiceert zal wijzigen en omdat er scherpe keuzes gemaakt moeten worden om écht impact te maken. Deze scherpe keuzes hebben wij toegelicht aan het college, zodat er draagvlak is om het proces van contentstrategie tot een succes te maken.

Buzzzle klantcase - co-creatie sessie Geertruidenberg