![Inspiratie - Frankwatching artikel: citizen journey [case]](https://buzzzle.nl/wp-content/uploads/2017/07/Inspiratie-website-34.png)
Citizen journey: verhoog draagvlak door in te leven in inwoners [case]:
De term ‘citizen journey’ is ideaal voor gemeenten die verder kijken dan de klantrol van inwoners. Bij de aanleg van het nieuwe kruispunt ‘de Ouverture’ in Sliedrecht paste Buzzzle deze methode toe om draagvlak te creëren.
Fasen van de citizen journey Elke rol (zoals ingezetene, kiezer, klant, inspreker) heeft een eigen journey. Vooral de journey van de inspreker is belangrijk, met fasen zoals informeren, interactie en draagvlak. De communicatie begon met gedetailleerde uitleg over de werkzaamheden, gevolgd door video’s en sociale media-interactie.
Case: het kruispunt De werkzaamheden zouden vier maanden duren, met veel overlast. Door het negatieve sentiment rondom het kruispunt te adresseren, begonnen we met een informatieve video over de aanleg. Daarna volgden video’s over de verwachte veranderingen en omleidingen.
Resultaat Door betrokkenheid en interactie via sociale media, veranderde het sentiment van negatief naar positief. Het resultaat? Een veilig kruispunt én blijere weggebruikers!